Over ons


School of Teacher Education is opgericht door David Stienaers vanuit zijn zeer grote passie voor onderwijs en kwalitatief hoogstaande lerarenopleidingen. David is van opleiding Master in de Taal- & Letterkunde Latijn & Grieks (KU Leuven, 2009). Van 2010 tot 2015 deed hij een promotietraject aan de Vrije Universiteit Amsterdam/Universiteit van Amsterdam op het gebied van Latijnse taalkunde. Daarna was hij van 2015 tot en met 2021 lector Latijn in Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs aan UCLL Hogeschool. 

Momenteel is David aangesteld als onderwijskundige en docent BKO (Basiskwalificatie Onderwijs) aan Tilburg University. Hij geeft daar voornamelijk het BKO-onderdeel Ontwerpen van onderwijs. Daarnaast geeft David ook Latijn aan hoogbegaafde/cognitief getalenteerde leerlingen bij SPRING-STOF.


Opgebouwde expertise

  • Leer- en instructiepsychologie

  • Ontwerpen van krachtige leeromgevingen

  • Blended Learning, Flipped Learning

  • Onderwijstechnologie

  • Educational Neuroscience en Developmental Cognitive Neuroscience

  • Teacher Education

  • Hoogbegaafdheid

  • Statistiek en methoden voor onderwijsonderzoek


Adviesgroep Latijn

Het onderwijsvak Latijn kan beroep doen op verschillende (internationale) experten van:
  • Classica Vlaanderen
  • De onderwijsinspectie
  • GO!
  • Katholiek Onderwijs Vlaanderen
  • KU Leuven
  • Open Universiteit
  • Tilburg University
  • UGent

Domeinspecifiek leerresultatenkader

School of Teacher Eduaction werkt actief aan onderstaande domeinspecifieke leerresultaten (DLR's).

  1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.

  2. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.

  3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

  4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.

  5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.

  6. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst de communicatieve vaardigheden om in gesprek te gaan met ouders en verzorgers. Hij communiceert respectvol met oog voor diversiteit en houdt rekening met de complexiteit van de context.

  7. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs werkt zowel autonoom als teamgericht. Hij werkt samen en overlegt over de pedagogische en (vak)didactische opdracht en aanpak. Hij reflecteert met collega's over het functioneren van het onderwijsteam.

  8. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs communiceert en werkt samen met externe partners om het welbevinden en/of de leerkansen van de lerenden te verhogen. Hij bouwt een breed netwerk uit.

  9. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's en de rol van de leraar in de samenleving, ook in een internationaal perspectief. Hij documenteert zich over zijn rechtspositie en die van de lerenden.

  10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.